Edukację europejską - tak jak każdą inną - można prowadzić od najmłodszych lat, nawet w przedszkolu. Już wówczas, prowadząc ukierunkowane i systematyczne działania, wpływamy na kształtowanie postaw społecznych, moralnych i światopoglądowych naszych wychowanków.
Zadaniem nauczycieli jest dostosowanie problematyki związanej z życiem innych narodów europejskich, do możliwości percepcyjnych dziecka w wieku przedszkolnym, zaciekawienie tą problematyką, a w rezultacie przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie.
Przykładowe działania:
przybliżenie wiedzy o danym kraju i jego mieszkańcach (podstawowe wiadomości, legendy, ciekawostki, elementy charakterystyczne dla tego kraju),
konkurs plastyczny lub inne konkursy,
gry i zabawy,
taniec,
baśnie i wiersze,
prace techniczne (np. wykonywanie budowli, flagi),
koncert piosenki (lub mini playback show),
nauka piosenki,
przygotowywanie typowej potrawy,
pokaz mody np. francuskiej,
nawiązanie współpracy z przedszkolem wybranego kraju (np. korespondencja obrazkowa, opisy realizacji poszczególnych elementów projektu),
podsumowanie w formie prezentacji i założenie kącika europejskiego lub jego uzupełnienie (np. degustacja, konkurs wiedzy, wystawa prac, pokazy artystyczne, informacje o kraju) - może się odbyć w ramach Dnia Europejskiego, Dnia Języków Obcych,
promowanie osiągnięć w środowisku (np. informacja w prasie lokalnej, folder, plakat, gazetka).
W ramach realizacji "edukacji europejskie" w naszym przedszkolu powstał projekt edukacyjny "Baśniowa Europa".
Projekt przeznaczony był dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz rodziców i wszystkich zainteresowanych.
Celem projektu było:
przybliżenie dzieciom krajów Unii Europejskiej,
poznanie twórczości dziecięcej w literaturze europejskiej,
uświadomienie podobieństw i różnic między baśniami (bajkami) pochodzącymi z różnych stron Europy oraz faktu zwyciężenia dobra, prawdy i piękna we wszystkich opowieściach,
stymulowanie emocjonalnego rozwoju dziecka,
ćwiczenie koncentracji,
rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni dziecka w różnych formach ekspresji (werbalna, plastyczna, ruchowa, muzyczna),
budzenie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Plan działań: 1. Pedagogizacja rodziców poprzez przeprowadzenie akcji ulotowej. 2. Zapoznanie dzieci z twórczością autorów z różnych stron Europy np. Anglia: Alan A. Milne - "Kubuś Puchatek, Włochy: C. Collodi " Pinokio", Niemcy: Bracia Grimm - Baśnie, Szwecja: H.Ch. Andersen - Baśnie Francja: Ch. Perrault - Bajki 3. Poznanie kraju z którego pochodzi prezentowana baśń, bajka (symbolika, dziedzictwo, ciekawostki),
słuchanie bajek, baśni,
zabawy z elementami dramy nawiązujące do ulubionych bohaterów bajkowych dzieci,
oglądanie filmu,
wyjazd do teatru, kina,
"Baśń w komputerze" - układanie baśniowych puzzli, kolorowanie obrazka i drukowanie,
gromadzenie wiadomości, przepisów kulinarnych, zdjęć, ilustracji, map i przedmiotów związanych z określonym krajem. 4. Rytmika: nauka hymnu "W krainie bajek". 5. J. angielski: zapoznanie z prostymi zwrotami w j. angielskim, słuchanie bajki angielskiej w oryginale. 6. Wybranie dowolnej bajki europejskiej do przedstawienia: opracowanie scenariusza, przygotowanie rekwizytów. 7. Ogłoszenie konkursu plastycznego "Baśniowa Europa". 8. Prezentacja projektu (zaproszenie wszystkich dzieci naszej placówki, pobliskiej szkoły, rodziców)
wystawka prac plastycznych - rozstrzygnięcie konkursu,
śpiewanie piosenek przedszkolnych przez dzieci,
"Zgaduj - zgadula" konkurs wiedzy nt. "Baśniowa Europa",
przedstawienie bajki opracowanej przez dzieci i nauczycieli przedszkola i szkoły,
czytanie bajki przez zaroszonego pisarza - krótka pogadanka,
rozdanie nagród.
Polecam literaturę: 1. Dębska K., Najmłodsi w Europie, czyli podróże z Misiem Unisiem, Toruń 2004. 2. Bloch S., Tabor J., Europejska podróż Krzysia, Opole 2003. 3. Mucha K., Tabor J., Europejska podróż -nowe kraje, Opole 2004 4. Fechner-Sędzicka I., Główczewska D., Poznajemy kraje Unii Europejskiej. Edukacja europejska w klasach I-III, Toruń 2003. 5. Fechner-Sedzicka I., Główczewska D., 111 zabaw w edukacji europejskiej, Toruń 2003 6. Lisowska J., Mroczkowska M., Żyjemy i uczymy się w Europie, Warszawa 2003 7. Mroczkowska M., Zaczarowana lekcja w Europie, Warszawa 2004
mgr Barbara Błatoń |